Om GDPR och utgivningsbevis

Hitta Mera AB innehar ett utgivningsbevis utfärdat av Mediemyndigheten för databasen Hittabrf.se. Detta innebär att databasen är skyddad enligt yttrandefrihetsgrundlagen (SFS 1991:1496). Med detta skydd gäller inte GDPR (dataskyddsförordningen) för publicering av personuppgifter från databasen. Ansvarig utgivare för databasen är Jonas P Ström.

Utöver tillhandahållandet av ovan databas så bedriver Hitta Mera AB den omkringliggande verksamheten av att marknadsföra, sälja, informera samt agera i egenskap av arbetsgivare. Den verksamheten omfattas av GDPR.

Hitta Mera AB vidareförmedlar personuppgifter genom strukturerade databasfiler från våra inköpskällor och partners. Vi behandlar inga personuppgifter för annans räkning varför biträdesavtal inte behövs. Hitta Mera AB är därmed varken personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde för de uppgifter vi tillhandahåller till våra kunder. Personuppgifter som vi tillhandahåller till kund kan ha flera olika ursprungliga rättsliga grunder som registervård, uppdatering, marknadsföring och intresseavvägning.

Adressmaterial är en färskvara och inför varje utskick av direktmarknadsföring är det viktigt att ansvarig för kunddataregistret går igenom registret som man tänker använda. Det är viktigt att kontrollera att det är uppdaterat med alla ändringar som gjorts sedan det senaste utskicket, d.v.s. eventuella adressändringar och spärrar till de som inte vill ha fler utskick.

Detta gäller oavsett om utskicket görs via egna register eller via ett köpt register. Adresskälla Hitta Mera AB får därför bara användas vid det angivna ändamålet vid köp. Vid inläst data till eget kundhanteringssystem och/eller vidare lagring/bearbetning blir beställaren personuppgiftsansvarig i enlighet med GDPR och gällande branschregler/normer.

Så här arbetar vi med GDPR inom Hitta Mera AB
I egenskap av personuppgiftsansvarig för personuppgiftshantering är Hitta Mera AB mån om personlig integritet och att skydda de personuppgifter vi behandlar. All behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning.

Vid kontakt med Hitta Mera lämnas personuppgifter till oss. I verksamheten kan det också ske att personuppgifter insamlas eller behandlas avseende kontaktpersoner hos leverantörer, klienter eller andra externa parter.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi samlar in de personuppgifter som lämnas till oss i samband med uppdrag, kontakt, anställning eller annars delas med oss i samband med uppdragsförberedelse, försäljning eller administration. I huvudsak samlar vi in personuppgifter direkt från berörda personer men det kan förekomma att vi inom ramen för ett uppdrag får information om involverade personer utan att informationen kommer direkt från dessa personer.

De personuppgifter vi behandlar i enlighet med ovan stycke kan röra kontaktuppgifter (exempelvis namn, titel, arbetsgivare, postadress, telefonnummer och e-postadress), identifieringsinformation, faktureringsinformation (exempelvis organisationsinformation, kontonummer och skatteinformation).

En stor del av vår kommunikation sker via e-post och telefon- eller videosamtal. Den här typen av kommunikation innebär i princip alltid att personuppgifter delas med oss och behandlas av oss. Den som ringer, deltar i videosamtal med oss, skickar post till oss eller skickar e-postmeddelanden till oss lämnar i regel alltid personuppgifter som kan hänföras till en individ.

Vad är ändamålen med vår personuppgiftsbehandling?
Personuppgiftsbehandlingen sker för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot våra kunder eller kunna svara på frågor från de som kontaktar oss. Dessutom behöver vi behandla personuppgifter för att kunna tillvarata våra kunders intressen, sköta administration i samband med de uppdrag vi åtar oss samt uppfylla de krav som ställs på oss enligt lag.

Hitta Mera AB behandlar även personuppgifter i egenskap av arbetsgivare för att kunna fullgöra åtaganden enligt arbetsrättslig lagstiftning.

Vad är den lagliga grunden för vår personuppgiftsbehandling?
Vid behandling av information om klienter så är den lagliga grunden att vi ska kunna fullgöra vårt uppdragsavtal med klienten samt för att uppfylla de krav som ställs på oss enligt lag.

Vid behandling av personuppgifter hänförlig till leverantörer eller dessas företrädare och andra externa parter så är den lagliga grunden för denna behandling vårt berättigade intresse av att administrera relationen samt att fullgöra våra avtalsförpliktelser.

Vid behandling av personuppgifter hänförlig till anställda så är den lagliga grunden att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med den anställda samt för att uppfylla de krav som ställs på oss enligt lag.

I de ovan nämnda fall som personuppgiftsbehandlingen grundar sig på en intresseavvägning bedömer vi att behandlingen av personuppgifter är nödvändig för de ändamål som rör våra klienters eller våra berättigade intressen och att dessa intressen väger tyngre än eventuella motstående intressen eller eventuella grundläggande fri- och rättigheter som skulle kunna påverkas.

Vem har tillgång till de personuppgifter vi behandlar?
Endast de personer som behöver behandla personuppgifter för de ändamål vilka de behandlas har tillgång till de personuppgifterna. Inga personuppgifter förs utanför EU. Vi granska regelbundet våra processer för att säkerställa att samtliga uppgifter är säkra och skyddade.

Hur länge sparas personuppgifter?
Vi sparar inte personuppgifter längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen, om inte uppgifterna får eller behöver sparas längre enligt rådande tillämplig lag.

Vilka rättigheter har den vars personuppgifter behandlas av oss?
Hitta Mera AB, med organisationsnummer 556700-3172, är personuppgiftsansvarig för all dess personuppgiftsbehandling. Det innebär att vi ansvarar för att personuppgifter behandlas korrekt och i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning.

De vars personuppgifter behandlas av oss har rätt att:

  • få veta vilka personuppgifter vi behandlar om denne,
  • begära att felaktiga eller ofullständiga personuppgifter om denne rättas,
  • begära att vi raderar dennes personuppgifter (om exempelvis personuppgifterna inte längre är nödvändiga för ändamålet eller om ett lämnat samtycke återkallas) eller begära att behandlingen av personuppgifterna begränsas,
  • invända mot en viss behandling av dennes personuppgifter, samt
  • invända mot en viss behandling av dennes personuppgifter, samt

Dataskyddsombud och registerutdrag
Frågor gällande personuppgifter och dataskydd ställs till Jonas P Ström eller Ann-Jeanette Nilsson. Vid förfrågningar om registerutdrag, rättelse eller frågor om personuppgifter - skicka oss ett mail på ann-jeanette@hittabrf.se eller jonas@hittabrf.se.

Klagomål rörande vår personuppgiftsbehandlings förenlighet med dataskyddsförordningen kan lämnas in hos Integritetsskyddsmyndigheten vilken är tillsynsmyndighet för vår personuppgiftsbehandling.

SWEDMA - Swedish Direct Marketing Association
FEDMA - Federation of European Direct Marketing
DMA - Association of National Advertisers
IRM - Institutet för reklam och mediestatistik
NIX-nämnden
Konsumentverket
Integritetsskyddsmyndigheten
Mediemyndigheten
Statens person­adress­register, SPAR
Bolagsverket
Lantmäteriet
Dun & Bradstreet
Boverket

 

Vi är återförsäljare och partners till
Lantmäteriet Bolagsverket easyFairs